НАКАЗИ з організації харчування:

Про посилення контролю за своєчасним внесенням батьківської плати за харчування дітей

Графік видачі страв із харчоблоку на групи

Про запобігання харчовим отруєнням та інфекційним захворюванням дітей

Про організацію харчування працівників дошкільного навчального закладу

Про організацію харчування дітей

Про організацію харчування дітей пільгових категорій

Про призначення відповідальних за зняття проб готових страв

Про призначення особи, відповідальної за організацію харчування дітей

Про стан харчування дітей за 2015/2016 навчальний рік

Про створення комісії з бракеражу продуктів харчування і продовольчої сировини

Норми харчування у дошкільних навчальних закладах (крім санаторних) для дітей старше одного року*

 

Найменування продукту

Вікова група, років

від 1 до 3

від 3 до 6 (7)

кількість приймання їжі

3

4

3

4

Хліб житній

20

30

40

60

Хліб пшеничний

55

80

80

120

Борошно пшеничне

15

20

25

32

Крохмаль

3

3

4

4

Крупи, бобові, макаронні вироби

30

40

45

50

Картопля

130

150

190

220

Овочі різні

180

210

230

260

Фрукти свіжі, цитрусові

45

90

100

100

Соки

50

50

70

100

Фрукти сушені

10

10

10

10

Кондитерські вироби

5

15

15

20

Цукор

35

40

45

50

Мед, медопродукти

1

1

2

2

Масло вершкове

12

19

21

25

Олія

6

9

9

15

Сало

1

1

2

2

Яйця, шт.

1/4

1/2

1/2

1/2

Молоко, кисломолочні продукти

350

450

400

500

Сир кисломолочний

35

40

45

50

Сир твердий

3

3

5

5

Сметана

5

10

10

15

М’ясо, м’ясопродукти

60

85

100

110

Риба, рибопродукти

20

25

45

50

Кава злакова, цикорій

1

1

4

4

Какао

1

1

2

2

Чай

0,2

0,2

0,2

0,2

Сіль, сіль йодована

2

2

5

8

Дріжджі

1

1

1

1,5

Лавровий лист

0,05

0,05

0,1

0,1

Сухарі панірувальні

2

3

2

3

Томатна паста

2

3

2

3

Ванільний цукор

0,1

0,1

0,1

0,1

Кислота лимонна

0,1

0,1

0,1

0,1

Хімічний склад:

 

 

 

 

Білки

46,6

60,6

68,1

81,5

у тому числі тваринні

29,1

37,5

48,4

48,5

Жири

45,6

63,5

71,7

86,5

у тому числі рослинні

8,4

12,3

12,7

17,8

Вуглеводи

167,6

229,3

239,2

298,8

Енергоцінність, ккал

1267,2

1731,2

1874,8

2299,4

*В таблиці, розробленій відповідно до додатка 2 до постанови Кабінету міністрів України «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» від 22.11.2004 № 1591, наведено денну норму харчування на одну дитину, у грамах.

До відома

Продукти щоденного споживання (молоко, хліб, масло вершкове) використовуються в межах денної норми ± 5%, а такі продукти, як сир, риба, дріжджі, — кілька разів на тиждень. Наприклад, денна норма риби — 50 г на дитину, використовується в меню три рази на тиждень при роботі дошкільного навчального закладу п’яти днів на тиждень. Розрахунок проводиться таким чином: (50 × 5) ÷ 3 = 250 ÷ 3 = 83 г.

______________________________________________________________________________________

У літній оздоровчий період (90 днів) витрати на харчування збільшуються на 10% для придбання свіжих овочів і фруктів

______________________________________________________________________________________

Назва: Норми харчування у дошкільних навчальних закладах (крім санаторних) для дітей старше одного року

 

Денна норма хімічного складу та енергоцінності харчування на одну дитину

 

Кількість прийомів їжі, разів

Вікова група, років

Хімічний склад, г

Енергоцінність, ккал

білки

в т. ч. тваринні

жири

в т. ч. рослинні

вуглеводи

Дошкільні навчальні заклади (крім санаторних)

3

від 1 до 3

46,6

29,1

45,6

8,4

167,6

1267,2

від 3 до 6 (7)

68,1

48,4

71,7

12,7

239,2

1874,8

4

від 1 до 3

60,6

37,5

63,5

12,3

229,3

1731,2

від 3 до 6 (7)

81,5

48,5

86,5

17,8

298,8

2299,4

Санаторні дошкільні навчальні заклади (групи) різних профілів

3

від 1 до 3

60,2

41,2

68,3

8,6

194,7

1634,5

від 3 до 6 (7)

98,1

66

110,2

17

316,3

2649,1

4

від 1 до 3

77,1

51,8

89,3

12,5

260,7

2155

від 3 до 6 (7)

116

69

127,7

24,1

428,3

3326,2

Санаторні дошкільні навчальні заклади (групи) для дітей, які страждають на захворювання органів травлення

5

від 1 до 3

69,3

49

80,8

8,6

223,7

1899

від 3 до 6 (7)

96,6

69

113,7

13,7

304,1

2625,9

Санаторні дошкільні навчальні заклади (групи) для дітей з латентною туберкульозною інфекцією та після вилікування від туберкульозу*

4–5

від 1 до 3

61

42

61

5

243

1765

від 3 до 6 (7)

74

38

66

11

350

2290

Раціональне  харчування - це харчування здорових дітей, що повністю відповідають віковим фізіологічним потребам організму в основних  речовинах і енергії.  Залежно від віку діти повинні щодня одержувати певну кількість енергії, живильних, мінеральних речовин і вітамінів.
Білки - є життєво - необхідними речовинами й мають особливе значення в харчуванні дітей. Насамперед це основний пластичний матеріал, що йде на побудову кліток , тканин, органів. Необхідні вони також для утворення ферментів, гармонів, гемоглобіну крові  вони формують з"єднання , які забезпечують імунітет. Білки беруть участь у пороцесах засвоєння жирів, вуглеводів, мінеральних речовин вітамінів. Особливо велика їхня роль у засвоїнні організмом вітаміну С. 
Жири - є джерелом енергії , вони необхідні для побудови клітинних оболонок, беруть участь в обміні речовин, відіграють роль запасного живильного матеріалу забезпечують засвоєння багатьох вітамінів. 
Вуглеводи - головне джерело енергії, разом з білками й жирами беруть участь  в обміні речовин. Більша частина харчового раціону дитини складається з вуглеводів. 
 
Організація харчування  
Однією з умов збереження та зміцнення здоров’я дитини, підвищення опору її організму до хвороб, і як наслідок успішності у навчанні є повноцінне харчування. Саме тому адміністрацією закладу приділяється велика увага даному питанню. 
 Організація харчування дітей здійснюється згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 1591 від 22.01.2004 року «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах», а також «Інструкції про організацію харчування дітей в ДНЗ», чинних санітарних норм та правил.
У закладі встановлено доцільний режим харчування, наявні меню-вивіски (про денне меню), графіки видачі їжі, добові проби, призначені відповідальні особи за організацію харчування, ведеться контроль за дотриманням правил організації харчування з боку медперсоналу та адміністрації.
Харчоблоки, комори, овочесховища утримуються відповідно санітарно-гігієнічним вимогам. Технологічне та холодильне обладнання в робочому стані. ДНЗ забезпечений необхідною кількістю посуду, котрий промаркований і використовується  за призначенням. У місцях миття посуду є інструкції щодо правил миття посуду, використання мийних засобів.
Наявні картотеки страв, орієнтовні двотижневі, сезоні меню, затверджені СЕС, щоденні меню-розкладки, котрі відповідають картотекам страв.
В ДНЗ організоване трьохразове харчування. 
В закладі наявний асортимент круп, цукор, борошно, масло вершкове, овочі, риба, м’ясні та молочні продукти, соки тощо. Всі продукти харчування, що надходять в заклад, відповідають вимогам державних стандартів, супроводжуються документами, що засвідчують їх якість. Зберігаються продукти в спеціально облаштованих коморах, овочесховищах, холодильниках, де забезпечено дотримання санітарних норм, в тому числі товарне сусідство, температурний режим тощо. Дані про безпечність якості продуктів та термін їх реалізації систематично фіксується в Журналі бракеражу сирої продукції. 
Облік продовольчої сировини фіксується в Книгах складського обліку продуктів.
В закладі проводиться відповідна робота з набуття культурно-гігієнічних навичок під час вживання їжі (користування столовими приборами, чергування у групі, сервірування столів і прибирання використаного посуду). Належна увага приділяється культурі прийому їжі.

 

Харчування дітей вдома після перебування їх в ДНЗ

 

          Повноцінне й правильно організоване харчування вдома має велике значення для розвитку дитини. їжа є джерелом енергії, необхідної для діяльності всіх органів і систем і „будівним матеріалом”, зростаючого покоління.

 Багато батьків прагнуть вдома доповнити харчування дітей жирною і солодкою стравою, а також нагодувати перед сном повним домашнім обідом. Це не приносить дитині користі. В дитячому закладі діти отримують достатнє кількість білків, жирів і вуглеводів. Тому батькам необхідно кожного дня продивлятися меню і відповідно доповнювати вечерю дітей продуктами особливо багатими білками – молоком, сиром, рибою, яйцями, сиром, якщо їх не було в меню. Самим цінним джерелом білка в дитячому харчуванні є сир. Батькам необхідно потурбуватися про те, щоб сир і блюда з нього готувались дитині на вечір частіше.

        Якщо в цей день в дитячому закладі не давали яйця, їх можна дати на вечерю. Яйце можна поєднати з картоплею, зеленим горошком, вінегретом.

 В окремі дні дітям можна дати рибне блюдо, так як білки риби легше і швидше переварюються в порівнянні з м’ясом. Корисний мед. Мед з молоком підвищує гемоглобін. В домашню вечерю обов’язково потрібно включати фрукти, овочі і соки. Це можуть бути морквяний, томатний соки, які дають перед вечерею, яблука або інші фрукти, солодкі соки – виноградний, сливовий, яблучний – після вечері.

         Морква – багате джерело каротину, який в організмі перетворюється на вітамін А. Морква повинна бути в харчуванні дитини кожного дня, особливо в зимово – весняний період.

        Для того, щоб урізноманітнити харчування дітей у вихідні дні, батькам потрібно слідкувати за меню дитячого закладу на протязі тижня і вдома готувати інші блюда, які б доповнювали меню ДНЗ.

 

Пам’ятка для вихователя
щодо організації харчування дітей у дошкільному навчальному закладі

 

(Витяги з Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої спільним наказом МОН України та МОЗ України від 17 квітня 2006 р. № 298/227)

 

<…>

1.7. Вихователі, помічники вихователів, які беруть участь в організації харчування дітей, повинні бути ознайомлені з питаннями гігієнічного та естетичного виховання дітей. Починаючи з раннього віку дитини, необхідно приділяти увагу вихованню культурно-гігієнічних навичок під час вживання їжі. За дитиною необхідно закріпити постійне місце за столом, при цьому розмір стола та стільця підбирається відповідно до зросту дитини.

Перед кожним прийомом їжі стіл сервірують згідно з меню. З двохрічного віку дітей привчають користуватися серветкою. На четвертому році життя навчають користуватися виделкою, а на п’ятому році — негострим ножем.

Дітей привчають сідати за стіл охайними, з чистими руками, сидіти за столом правильно і користуватися столовими приборами (згідно з вимогами навчальної програми). Руки необхідно мити безпосередньо перед тим, як дітей садять за обідні столи, і після приймання їжі. З чотирьохрічного віку дітей навчають чергувати у групі під час приймання їжі з використанням санітарного одягу (фартушки, косинки або ковпаки), сервірувати столи і збирати використаний посуд.

<…>

1.9. При організації харчування необхідно додержуватися принципів наступності, єдності вимог в дошкільному навчальному закладі і в родині. Питання раціонального харчування дітей слід включати у тематику батьківських зборів, консультацій для батьків, висвітлювати у інформаційних куточках. Для правильної організації годування дитини вдома, особливо у вихідні і святкові дні, батьки повинні знати режим і специфіку харчування у дошкільному навчальному закладі. Тому щодня в інформаційних куточках необхідно вивішувати меню із зазначенням виходу страв.

1.10. Для частування дітей у дні народження, інші свята можна використовувати приготовлені у закладі пиріг, пиріжки або принесені батьками фрукти, ягоди, цукерки, печиво (промислового виробництва). З метою попередження захворюваності гострими кишковими інфекціями та харчових отруєнь дітей суворо забороняється приносити у дошкільний навчальний заклад кремові вироби (торти, тістечка), морозиво, напої, у тому числі солодкі газовані тощо.

1.11. Для збереження апетиту не рекомендується годувати дитину вдома вранці, перед відвідуванням дошкільного навчального закладу. Винятком можуть бути яблуко, морква, овочевий сік у кількості 50–100 г. Якщо дитина поснідала вдома, її і не слід примушувати снідати вдруге.

<…>

1.28. Не дозволяється садити дітей за столи до закінчення сервірування. В ясельних групах годування дітей, які можуть їсти самостійно, організують так, щоб вони не чекали їжу. Їх годують невеликими групами, одночасно по 3–4 дитини за столом. Після вживання першої страви дітям необхідно відразу подавати другу страву тощо.

1.29. Велика кількість залишків їжі на тарілках (понад 15% від об’єму порції) може свідчити про погане самопочуття дитини, низьку смакову якість страви, про нераціонально складене меню, помилки у режимі харчування (скорочені інтервали між прийомами їжі) тощо.

<…>

Пам’ятка для помічника вихователя
щодо організації харчування дітей у дошкільному навчальному закладі

 

(Витяги з Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах, затвердженої спільним наказом МОН України та МОЗ України від 17 квітня 2006 р. № 298/227)

 

<…>

1.5. Для організації оптимального питного режиму потрібно забезпечити дітей водою за індивідуальною потребою. Кип’ячену воду дають після охолодження до кімнатної температури. Її зберігають у добре вимитому посуді і міняють не рідше ніж 1 раз на добу.

<…>

1.7. Вихователі, помічники вихователів, які беруть участь в організації харчування дітей, повинні бути ознайомлені з питаннями гігієнічного та естетичного виховання дітей. Починаючи з раннього віку дитини, необхідно приділяти увагу вихованню культурно-гігієнічних навичок під час вживання їжі. За дитиною необхідно закріпити постійне місце за столом, при цьому розмір стола та стільця підбирається відповідно до зросту дитини.

Перед кожним прийомом їжі стіл сервірують згідно з меню. З двохрічного віку дітей привчають користуватися серветкою. На четвертому році життя навчають користуватися виделкою, а на п’ятому році — негострим ножем.

Дітей привчають сідати за стіл охайними, з чистими руками, сидіти за столом правильно і користуватися столовими приборами (згідно з вимогами навчальної програми). Руки необхідно мити безпосередньо перед тим, як дітей садять за обідні столи, і після приймання їжі. З чотирьохрічного віку дітей навчають чергувати у групі під час приймання їжі з використанням санітарного одягу (фартушки, косинки або ковпаки), сервірувати столи і збирати використаний посуд.

<…>

1.8. Дітям потрібно давати страви у тому вигляді, що допомагає процесу їх вживання: довгі макаронні вироби перед варінням переламують; мандарин, апельсин надрізають; хліб нарізають невеликими шматочками. Масло дітям молодшого віку намазують на хліб, старші діти роблять це самі.

<…>

1.10. Для частування дітей у дні народження, інші свята можна використовувати приготовлені у закладі пиріг, пиріжки або принесені батьками фрукти, ягоди, цукерки, печиво (промислового виробництва). З метою попередження захворюваності гострими кишковими інфекціями та харчових отруєнь дітей суворо забороняється приносити у дошкільний навчальний заклад кремові вироби (торти, тістечка), морозиво, напої, у тому числі солодкі газовані тощо.

1.11. Для збереження апетиту не рекомендується годувати дитину вдома вранці, перед відвідуванням дошкільного навчального закладу. Винятком можуть бути яблуко, морква, овочевий сік у кількості 50–100 г. Якщо дитина поснідала вдома, її і не слід примушувати снідати вдруге.

<…>

1.27. З метою охорони здоров’я і життя дітей видача готових страв здійснюється безпосередньо після закінчення їх приготування та бракеражу готової продукції. Працівники груп у чистому санітарному одязі (халат, фартух, хустка), чистими руками доставляють їжу у групи лише у промаркованих, закритих кришками відрах і каструлях. Час видачі готових страв з харчоблоку повинен збігатися з графіком видачі їжі та режимами дня груп. При наявності у дошкільному навчальному закладі груп подовженого або цілодобового перебування дітей робота харчоблоку повинна бути організована, щоб готові страви на останній прийом їжі видавались безпосередньо після їх приготування або проміжок часу між закінченням приготування страви та вживанням її дітьми не перевищував 30 хвилин.

1.28. Не дозволяється садити дітей за столи до закінчення сервірування. В ясельних групах годування дітей, які можуть їсти самостійно, організують так, щоб вони не чекали їжу. Їх годують невеликими групами, одночасно по 3–4 дитини за столом. Після вживання першої страви дітям необхідно відразу подавати другу страву тощо.

1.29. Велика кількість залишків їжі на тарілках (понад 15% від об’єму порції) може свідчити про погане самопочуття дитини, низьку смакову якість страви, про нераціонально складене меню, помилки у режимі харчування (скорочені інтервали між прийомами їжі) тощо.

<…>

5.9. Столовий посуд у групах після приймання їжі дітьми замочують у воді (50–60° C) з миючим засобом, ополіскують гарячою проточною водою. Спочатку обробляються чашки, потім тарілки й в останню чергу миються столові прибори. Замочування з миючим засобом здійснюють у першому відділенні мийної ванни, де відмічено рівень заповнення водою, ополіскування проводиться у другому відділенні під проточною водою. Чистий столовий посуд просушують на гратчастих полицях на ребрі (забороняється витирати) і зберігають у закритих шафах, а столові прибори — в ємностях, ручками догори. Ємності для столових приборів, розноси для зберігання чистих чашок необхідно мити не рідше 1 разу на день. У період карантину за епідемічними показаннями посуд після миття дезінфікують кип’ятінням після закипання впродовж 25 хвилин при гострих кишкових інфекціях або 45 хвилин — при вірусному гепатиті. Замість кип’ятіння можна використовувати знезаражування митого посуду у духовій шафі.

5.10. Соски, пустушки після використання промивають і кип’ятять впродовж 15 хвилин з моменту закипання води і зберігають у скляному або емальованому посуді без води під кришкою.

5.11. Пляшечки від молочних сумішей промивають теплою проточною водою йоржиком, знежирюють гірчицею, содою питною, після чого кип’ятять 15 хвилин з моменту закипання і зберігають у маркованому закритому кришкою посуді (емальованому, з нержавіючої сталі).

5.12. Сита, серветки, марлю для проціджування і віджимання після використання промивають у гарячій воді з миючими засобами, після чого серветки і марлі кип’ятять і просушують.

5.13. Харчові відходи, що лишаються після приготування їжі на харчоблоці, недоїдки після харчування дітей у групах необхідно збирати у спеціально маркіровані ємності, які наповнюються не більше ніж на 2/3 об’єму. Незалежно від обсягу наповнювання відходи виносять їх випорожнюють наприкінці кожного дня, промивають 2% розчином кальцинованої соди, ополіскують гарячою водою і висушують.

<…>

Анкета для батьків
щодо організації харчування у дошкільному навчальному закладі

 

 

Шановні батьки!

Просимо відповісти на запитання анкети і тим самим допомогти визначити можливі шляхи поліпшення якості харчування Вашої дитини
у дошкільному навчальному закладі.

Відповіді на запитання позначте знаком «+», «V» або обведіть

 

 

1. Скільки років Вашій дитині? ___________________

 

2. Як часто Ви ознайомлюєтеся з денним меню у дошкільному навчальному закладі?

 Щодня

 Інколи

 Ніколи

 

3. Чи задоволені Ви якістю харчування дитини у дошкільному навчальному закладі?

 Так

 Не завжди

 Ні

 

4. Якщо Вас не задовольняє якість харчування дитини у дошкільному навчальному закладі, то чим саме Ви не задоволені? __________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

5. Чи звертається до Вас дитина з проханням приготувати страву, яку вона куштувала у дитсадку? Якщо так, то яку саме?

 Так. ______________________________________________________________________

 Інколи. ___________________________________________________________________

 Ні

 

6. Які страви, приготовані у дошкільному навчальному закладі, Ваша дитина полюбляє найбільше? ___________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

 

7. Які страви, приготовані вдома, Ваша дитина полюбляє найбільше?

_____________________________________________________________________________

 

8. Якою була Ваша улюблена страва у дитсадку? Чи готуєте Ви її вдома? _______________

______________________________________________________________________________

 

9. Від яких страв Ваша дитина категорично відмовляється? ___________________________

______________________________________________________________________________

 

10. Чи є у Вашої дитини алергія на деякі продукти харчування?

 Немає

 Так, на такі продукти: ______________________________________________________

 

 

11. Чи потребує Ваша дитина дієтичного харчування за призначенням лікаря? Якщо так, то чи дотримуєтесь дієти вдома?

 Ні

 Так. ______________________________________________________________________

 

12. Чи знаєте Ви норми харчування у день, які відповідають віку Вашої дитини?

 Так

 Частково

 Потребую консультації

 

13. Чи знаєте Ви, яким має бути меню домашнього дитячого харчування?